Om ergonomi

Hos Ergopartner har vi mer än 15 års erfarenhet av ergonomi och våra produkter lever upp till alla krav om god ergonomi och kvalitet.

Med våra produkter och rådgivning får du en ergonomiskt korrekt arbetsplats och minimerar därmed samtidigt risken för arbetsskador så som musarm och liknande.  

Om du behöver personlig rådgivning, så får du gärna kontakta oss på telefon 08 509 269 46, för att prata om vilka möjligheter som finns.

 

evolutionofman

 

Goda råd och tips!

Bra ergonomiska hjälpmedel är inte alltid nog för att undgå besvär vid datorarbete. Du bör också se till att hålla pauser regelbundet, använda kortkommandon och så är rörelser och övningar för armar, rygg och axlar alltid bra.

Här på sidan samlar vi nyttig information omkring inredning av arbetsplatsen samt allmänt om ergonomi. Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att kontakta oss på e-mail info@ergopartner.com eller telefon 08 509 269 46. 

 

1: Håll regelbundna pauser. 
Välj trappan istället för hissen. Res dig upp och svinga med armarna. Hämta ditt dokument vid skrivaren istället för att vänta och samla det i buntar. Gå ofta upp och fyll på ditt vattenglas. Tänk själv vidare omkring detta – det finns många möjligheter att röra sig på.

2: Rör på dig – även utanför kontoret.
Kom ihåg att röra på dig på fritiden och få i dig ordentligt med vätska, sund mat och frisk luft – allt hänger ihop och ger dig arbetsglädje. Om du har spänningar kan du bli av med dem med hjälp av styrketräning.

3: Använd din utrustning och möbler korrekt.
Det  är bra att börja med att ställa in den utrustning man har korrekt och att därefter komplettera med bra hjälpmedel och en variation i det dagliga arbetet.

Ställ därefter in höjgden på ditt bord så att du har en 90 graders vinkel i armbågsleden (kontakta oss för närmare vägledning)


4: De små, men viktiga sakerna
Flytta dina händer från musen och tangentbordet när du inte skriver och undvik ”klick-klar” ställning med fingrarna. Använd eventuellt pekutrustning i stället för traditionell mus. Om du använder en traditionell mus, så se till att den är så nära kroppen som möjligt.

Försök att ha din kalkylator eller telefon långt från din kropp så att du inte utför några onödiga ”lyft” över bordet. Talar du mycket i telefon bör du överväga ett headset och undvik att hålla luren mot axeln medan du talar – det är en säker väg mot nackbesvär.