Handelsvillkor

Handelsvillkor för Ergopartners privatkunder och företagskunder, inklusive institutioner.

Ergopartner.se ägs av :

Ergopartner A/S
Theilgaards Torv 3, Stuen
4600 Køge
Danmark

1. Köp hos Ergopartner.se

Vi reserverar oss för prisfel m.m. som uppkommer som följd av valutakursförändring, krig, terror, naturkatastrofer, force majeure, leveransfel, avgiftsändringar, utsålda varor och tryckfel. Vi reserverar oss för utsålda varor och försenad leveranstid hos Ergopartners grossister.


2. Priser och kontrakt

Alla priser anges i svenska kronor och är inklusive 25 % moms, där inget annat anges. Priserna gäller endast inom Sverige. Alla kontrakt ingås på svenska.

Vi reserverar oss för utgångna, utsålda varor och prisändringar på webbshopen. Vi förbehåller oss rätten att avvisa inkomna ordrar, om inköpspris och fraktkostnader överstiger försäljningspriset. Detta kan till exempel hända ifall en leverantör höjer priserna oväntat mycket och priset inte har hunnit uppdaterats online.


3. Frakt

Frakten kostar 85 kr oavsett antal varor (gäller endast ordrar inom Sverige)

Kontakta oss vänligen för fraktpris om du vill få varan skickad till ett annat land.

Leveranstiden är 2-4 vardagar om varan finns på lager.


4. Avbeställning

Om du vill ändra eller avbryta en beställd order, ber vi dig att snarast möjligt kontakta oss på telefon 08 509 269 46 eller e-mail info@ergopartner.com. Om du har mottagit en orderbekräftelse per e-mail kan denna returneras till avsändaren med texten ”Avbeställning” i ämnesraden.

5. Orderbekräftelse

Du kommer att motta en orderbekräftelse till den e-mailadress som du har uppgett vid köpet. Ergopartner sparar själva orderbekräftelsen efter att den har blivit skickad till dig.

6. Betalning

På Ergopartner.se kan du betala med följande betalningsmetoder:

Visa
MasterCard
AmericanExpress
JCB
Maestro
Faktura (endast företag och offentliga institutioner)
Banköverföring
Om du har betalat med ett kreditkort ska du vara uppmärksam på att det kan gå upp till två veckor innan pengarna dras från ditt konto. Ergopartner tar INTE ut någon avgift när du handlar med kreditkort.

Om det handlar om beställning från ett nyetablerat företag som inte handlat av oss tidigare, så förbehåller vi oss rätten till att vända oss till er angående en förskottsbetalning.

7. Ångerrätt (gäller inte vid företagsköp)

Om en vara returneras ska den läggas tillbaka i originalförpackningen med samtliga manualer och tillbehör som följde med.

Dessutom ska varan och förpackningen vara oskadade och packas in på ett säkert sätt innan den skickas tillbaka till oss. Vi mottar inte paket som skickas till oss med efterkrav eller paket som skickas som ”Mottagare betalar” via en fraktfirma.

Du har alltid 14 dagars ångerrätt när du handlar hos Ergopartner. Ångerrätten börjar gälla från den dag du mottar din vara.

Ångerrätten kan endast åberopas om varan returneras i väsentligt samma skick och mängd samt med originalförpackningen. Vi förbehåller oss rätten att fakturera för skadad eller saknad förpackning, motsvarande 15 % av varans värde. Ångerrätten bortfaller om du använder varan på ett sätt som uppenbart försämrar varans försäljningsvärde väsentligt.

När ångerrätten ska åberopas betalar du själv returfrakten.

Varan skickas till:

Ergopartner
c/o Regus Solna Business Park
Svetsarvägen 15
17141 Solna
Sverige

OBS: Detta är inte en besöksadress


OBSERVERA! Ångerrätt gäller inte specialtillverkade varor om tillverkningen eller anpassningen redan har påbörjats. Tillverkningen eller anpassningen påbörjar när ordern mottas och gäller därför inte.

Provvaror:
Efter provtiden om 14 dagar ber vi dig vänligen kontakta oss. Om ni är nöjda med produkten skickar vi en faktura och om den inte var som ni förväntade kan ni bara returnera varan (i originalförpackning med manualer!). Om vi inte har hört från dig inom 21 dagar efter att du mottagit din vara betraktar vi lånet som en order och skickar en faktura.

Varor som varit på prov ska skickas tillbaka till oss eller leverantören i samma skick som de mottogs. De ska packas in i originalförpackning inklusive samtliga lösa delar och manualer. Om varan inte skickas tillbaka i samma skick som den mottogs förbehåller vi oss rätten att fakturera (vi bryr oss inte om petitesser men varan och/eller förpackningen får inte vara markerad med packtejp, etiketter, bläckpenna eller ha cola-/kaffefläckar eller liknande. Den får heller inte ha hanterats på ett sätt så att den inte kan säljas). När provvaror returneras, måste du betala porto för att skicka tillbaka varan.

Du kan ångra ditt köp genom att vägra motta varan, returnera varan eller leverera den personligen på ovanstående adress – dock endast efter överrenskommelse. För att förenkla expideringen ber vi dig att kontakta oss på 08 509 269 46 eller info@ergopartner.com innan du returnerar varan.

När du har mottagit varan ansvarar du själv för risken för stöld, brand eller liknande.

Om du ångrar ditt köp tillbakabetalas köpsumman givetvis till dig. Detta görs genom en överföring till ditt bankkonto efter att vi mottagit varan och kontrollerat att den uppfyller kraven för ångerrätten. Det är därför viktigt att vi får ditt kontonummer.

Det är inte ett krav, men expedieringen går fortare om lämplig information medföljer paketet, t.ex. en kopia av din orderbekräftelse, ditt konto- och clearingnummer som vi kan återbetala summan till, kopia av eventuell tidigare korrespondans o.s.v.

Vi mottar inte paket skickade som efterkrav.

Kom ihåg att alltid spara originalförpackningen fram till att du har beslutat dig för om du vill behålla varan. Vid köp av ergonomiska produkter är förpackningen en väsentlig del av varans värde och avsaknad av originalförpackning betyder att varans försäljningsvärde försämras och att ångerrätten inte kan utnyttjas. Dessutom får förpackningen inte vara skadad.

VIKTIGT ! Observera vänligen att du vid retur ska använda en fraktsedel där det ingår utkörning, det vill säga en fraktsedel med tjänsten DPD Företagspaket 12:00. På fraktsedeln ska vårt Företagsnamn, besöksadress, postnummer samt Postort ange att leverans ska kunna ske till oss. Är ni kund hos posten kan du skriva ut en fraktsedel via erat utskriftprogram för fraktsedlar och välja Företagspaket DPD 12:00.

Är ni inte kund hos posten måste ni gå till erat närmaste postombud och välja Företagspaket DPD 12:00.

Om du använder en fraktsedel för Postpaket, så ingår det ingen utkörning. Paketet hamnar då hos närmsta Postombud och då vi inte hämtar ut paket hos Postombud så kommer paketet att returneras tillbaka till dig med ytterligare en frakt får betala när du hämtar ut paketet.

Fraktsedeln går att köpa på postens serviceställen eller på http://skicka2.posten.se/Sidor/Start.aspx


8. Reklamationsrätt (vid företagsköp gäller endast 1 års reklamationsrätt):

När du handlar hos Ergopartner har du självklart 6 månaders garanti och därefter 18 månaders reklamationsrätt, vilket innebär att du antingen kan få varan reparerad, utbytt, pengarna tillbaka eller avslag i priset beroende på situation. Detta förutsätter självklart att reklamationen är berättigad. Enligt Köplagen har man inte reklamationsrätt på fel eller skador som uppstår EFTER att varan har använts.

Skulle varan mot förväntan gå sönder under reklamationsperioden repareras denna kostnadsfritt på vår eller producentens serviceverkstad. Skador på produkten som beror på handhavandefel, modifikationer eller grovt missbruk från användarens sida är därför inte täckt av reklamationsrätten. Härunder ingår även ändring av tillförd strömstyrka till varje relevant komponent.

Ergopartner.se kan inte hållas ansvarigt för förlorad data och andra indirekta följeskador som varor sålda av Ergopartner kan ha skapat, såvida det inte går under svensk lagstiftning. Vi hänvisar till Köplagen för hur man går tillväga när man reklamerar. Reklamation skall ske inom skälig tid efter att du har upptäckt felet på varan. Reklamerar du varan inom två månader efter det att du upptäckt felet är du alltid i rätt tid.

VIKTIGT: Vi uppmanar dig att kontakta Ergopartner på telefon 08 509 269 46 eller e-mail info@ergopartner.com för att få veta vilken adress den defekta varan ska skickas till. Detta är viktigt eftersom de flesta produkter inte ska skickas till oss. Detta minskar även reklamationstiden. Alla varor ska returneras med alla lösa delar, manualer m.m. När du returnerar varan ber vi dig att beskriva felet. Vi mottar inte paket skickade som efterkrav, postförskott eller som ”mottagaren betalar” hos en fraktfirma. Kom ihåg att alltid skicka tillbaka varan i en säker förpackning och få kvitto för ditt utskick så att vi kan betala tillbaka dina kostnader.

9. Åberopande av reklamationsrätten

Reklamation angående fel och skador ska meddelas Ergopartner inom rimlig tid efter att varan mottagits. Vi rekommenderar starkt att du skickar med en förklaring på produktens skador och fel i förbindelse med reklamationen eftersom det annars kan innebära en förlängd process p.g.a. felsökning.

Du kan reklamera genom att returnera den defekta varan per post till vår adress. Varor som inte går in under reklamationsrätten och/eller mottas utan säker förpackning kommer packas om och därefter kommer ett belopp debiteras som motsvarar Ergopartners utgifter till nödvändig och säker förpackning. Varor som returneras med efterkrav/postförskott eller utan porto kommer att nekas mottagande av Ergopartner.

10. Returnerade varor som inte är defekta

Vid returnering av defekt eller fel vara till Ergopartner där de fel och defekter som du definierat och uppgett inte konstateras kommer varan att skickas tillbaka till dig inklusive en testavgift på 200 kr per halvtimme. Testavgiften beräknas utifrån den tid som används för att testa och felsöka varan.

Ergopartner förbehåller sig rätten att uppkräva denna avgift och fraktkostnader per efterkrav/postförskott såvida det inte finns ett kreditavtal. Om tillbehör skickas med ska rätt antal och produktbeskrivning medfölja.

Varor bör returneras med en fakturakopia där köpstidpunkten för den reklamerade produkten framgår då varan annars kommer att läggas åt sidan fram till att en fakturakopia och eventuellt felmeddelande är tillgängligt. Varor som inte går under reklamationsrätten och som mottas utan säker förpackning kommer att packas om och en avgift kommer att debiteras som motsvarar våra utgifter till nödvändig och säker förpackning.

11. Säker retur

Alla produkter som returneras till Ergopartner ska vara säkert förpackade. Skada som följd av otillräcklig förpackning kan medföra att dina rättigheter bortfaller. Vi rekommenderar att varan returneras rekommenderat och spårbart via Posten eller annan fraktfirma. På så vis kan man spåra paketet och är säker på att varan har levererats till Ergopartner.

Det är dessutom möjligt att efterlysa paketet om det inte har levererats.

12. Är du osäker på något?

Om du har några frågor eller tvivlar på något rekommenderar vi att du kontaktar oss på telefon 08 509 269 46 eller e-mail info@ergopartner.com.

13. Särskilda villkor för näringsidkare

Samma försäljningsvillkor gäller som till konsumenter, dock med följande modifikation:

Ångerrätt gäller inte för näringsidkare. Varor kan inte inhandlas som privatkund om varan beställs till någon med registrerat företag (företag = företagskund eller institution).

1 års reklamationsrätt gäller från urprungligt fakturadatum. Byte eller reparation medför inte en ny 1-års reklamationsperiod. Ergopartner förbehåller sig egendomsrätten till varor som är köpta på kredit fram till att den fulla köpsumman är betalad.

Alla kostnader i samband med verkställande av äganderättsförbehåll påvilar köparen. Räntor börjar löpa från förfallodatum med 1 % per påbörjad månad.

14. Försäljning generellt

Det angivna priset vid beställningstidpunkten är det gällande beställningspriset. Avhämtningsvaror faktureras till det aktuella priset på beställningstidpunkten och priset ändras INTE varken vid prisfall eller –stigning.

15. Persondatapolitik

På www.ergopartner.se används cookies i syfte att optimera webbsidan och dess funktionalitet och därmed göra besöket så lätt som möjligt för dig. Du har alltid möjlighet att ta bort cookies från din dator. Det kan t.ex. göras på följande sätt: I Internet Explorer tar du bort cookies under menyn ”Funktioner” -> ”Internetinställningar” -> ”Ta bort cookies”.

För att kunna ingå ett avtal med oss via webbsidan (ett köp) ska du registrera namn, adress, telefonnummer och e-mailadress. Vi använder registreringen av dina personuppgifter endast till att leverera varan till dig.

Personuppgifterna registreras hos Ergopartner och sparas i 5 år innan de tas bort. Vi sparar och transmitterar inte kunduppgifter krypterat.

Uppgifter som uppges till Ergopartner vidareges eller säljs på inget vis till en tredje part och vi registrerar inga personkänsliga uppgifter.

När du är registrerad hos Ergopartner har du alltid rätt att invända mot registreringen. Du har också rätt att veta vilka uppgifter om dig som finns registrerade. Dessa rättigheter har du enligt persondatalagen och alla förfrågningar i förbindelse med detta rättas till Ergopartner via e-post: info@ergopartner.com

Den dataansvariga hos Ergopartner är Søren Veng Olesen.

16. Reservation

Vi reserverar oss för eventuella utgångna varor och prisfel.